Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
189 online brugere
2982 online annoncer
SælgesKøbes

Skanti TRP 8250S

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  03/08-08 20:27
Carsten Walfrid

Indlæg: 437
Min Skanti er blevet mystisk. Ved opstart står displays og lamper bare og blinker. Betjeningspanelet vil ikke tage imod kommandoer. Umiddelbart er der de spændinger der skal være. Nogen der har en ide om hvad der kan være galt ??

#2  04/08-08 16:48
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Hejsa

Det lyder som du ikke har kommunikation mellem CU og TU. I CU og på controller PCB i TU sidder der to MC1488/MC1489 (5 V til RS232 omsættere), og en af dem er højst sandsynligt brændt af.

OZ7TA

#3  04/08-08 16:48
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Hejsa

Det lyder som du ikke har kommunikation mellem CU og TU. I CU og på controller PCB i TU sidder der to MC1488/MC1489 (5 V til RS232 omsættere), og en af dem er højst sandsynligt brændt af.

OZ7TA

#4  04/08-08 18:46
Carsten Walfrid

Indlæg: 437
Svar til #3:
Aha! Er det noget der er til at fikse eller hva`? Er det en klassisk fejl på sådan en Skanti model ?

#5  04/08-08 20:14
Jørgen Kragh
Indlæg: 646
Svar til #4:
Ja, naturligvis kan det laves. Det kræver blot at du finder ud af, hvilke kredse der er gået. Med et oscilloskop kan du se, hvilken af de to linjer med kommunikationen mellem CU og TU der mangler. Herefter er det blot at skifte de defekte kredse. Det er leadede kredse, så det er ret let at lave reparationen.

Årsagen til miseren er at hvis man afbryder forbindelsen mellem 1488 og 1489 uden at slukke først, så brænder de af. Det var derfor man i gamle dage ikke måtte fjerne ting fra sin PC's COM port uden at slukke først. Der sad nemlig 1488/1489 inde i PC'ens COM port, og de brændte af.

I dit tilfælde har du sikkert haft en vaklende forbindelse mellem CU og TU, og så går det galt. Det er altså et kendt problem, men ikke særlig hyppigt.

Vy 73

Jørgen

#6  04/08-08 21:04
Carsten Walfrid

Indlæg: 437
Svar til #5:
Fornemt! Jeg takker for hjælpen :-)

#7  24/11-08 20:31
Carsten Walfrid

Indlæg: 437
Svar til #6:
Nu har jeg fået skiftet alle 1488/89'ere. Desværre uden at det hjalp. Problemet er det samme. Noget der har et godt råd ?

Denne tråd er lukket for nye indlæg